Project 3.1. Time use in families with a young child
The study analyzed data collected within the Multipurpose Survey on Time Use carried out in 2002-2003 by ISTAT (Italian National Statistical Institute) concerning a sample of 21,075 families. The daily time dedicated to different activities was reported by the respondents aged 3 and over in daily diaries. These activities were described in the shape of free text 10 minutes by 10 minutes, as well as the locations in which the activities took place, the modes of transport used by the respondents to move from a place to another place, with whom time was spent, for each interval of 10 minutes. ISTAT coordinated a committee of researchers from seven Italian universities and research centers which analyzed different aspects of the survey data. The HDS group analyzed the daily organization of families with children under the age of six, when the children’s daily schedule is not dependent on the school schedules, but is the result of the organizational capacity of the family to cope with the scarcity of educational services for young children, particularly in the first three years of life. The analysis of the relationship between the daily organization of households with young children and societal schedules allowed to identify diversified socialization trajectories which are likely to lead to different processes of social inclusion. The findings provided suggestions for planning policies aimed at guaranteeing equal educational opportunities, the development of equal socialization itineraries for all children, and support for parents in the care and education of their children.
Lo studio ha analizzato i dati raccolti nell’ambito dell’indagine Multiscopo sull’uso del tempo condotta dall’ISTAT nel 2002-2003 e relativa a un campione di 21.075 famiglie. Per ogni componente della famiglia dall’età di 3 anni in poi venivano riportate le attività realizzate durante una giornata per intervalli di 10 minuti, il luogo in cui erano svolte, gli eventuali mezzi di trasporto utilizzato e le persone compresenti. L’ISTAT ha coordinato un comitato di ricercatori di sette università e centri di ricerca italiani che hanno analizzato aspetti differenti dell’indagine. Il gruppo HDS ha analizzato l’organizzazione di vita quotidiana delle famiglie con bambini di età inferiore ai sei anni quando l’uso del tempo dei bambini non è dipendente necessariamente da orari scolastici ma risulta dalla capacità delle famiglie di organizzarsi a fronte della scarsità di servizi per l’infanzia, particolarmente nei primi tre anni di vita dei bambini. L’analisi della relazione tra l’organizzazione quotidiana delle famiglie con bambini piccoli e l’organizzazione sociale ha permesso di individuare differenti percorsi di socializzazione che probabilmente orientano a diversi processi di inclusione sociale. I risultati hanno offerto indicazioni per la progettazione di politiche orientate a garantire pari opportunità educative, lo sviluppo di percorsi egualitari di socializzazione per tutti i bambini e sostegno ai genitori nella cura ed educazione dei bambini.
Publications:
Musatti, T., Ricci, R. & Bove, G. (2007). Divisione e condivisione nella vita quotidiana delle famiglie con un bambino piccolo. In M. C. Romano (a cura di), I tempi della vita quotidiana. Un approccio multidisciplinare all’analisi dell’uso del tempo. Argomenti (pp. 217-257). Roma: Istat. [trad. inglese: In M. C. Romano (ed.), Time Use in Daily Life. A Multidisciplinary Approach to the Time Use's Analysis (2008). Division and sharing in daily life of families with a young child. Argomenti ,35, 199-235.]